Selv om vi handler mere og mere online, har de fysiske forretninger stadig en fremtid. Det mener iværksætteren Martin Thorborg, der om nogen har fingeren på den digitale puls.
Vi har hørt det i mange år og set det i mere eller mindre dystre science fiction-film. E-handel erobrer verden, og kassedamerne i supermarkedet er en døende race. Men nogle fysiske butikker vil stadig have en berettigelse. Hvordan spiller onlinesalg og den fysiske butik sammen i fremtiden? Vi har spurgt Jubii-stifteren og iværksætteren Martin Thorborg om, hvad der sker. Her og nu og i 2023.
Mange fysiske butikker får det svært, men nogle af dem har stadig noget ekstra at tilbyde. Butikken sælger måske græsslåmaskinen online, men den skal stadig serviceres offline. Cyklen, købt online, skal jo også efterspændes. For at fysiske butikker skal overleve og fungere, skal de tilbyde noget mere, noget anderledes. Det er dér, den fysiske butik har nogle fordele frem for e-handlen. I oplevelsen. Kom til vinsmagning, kom og få lagt makeup, se vores nye akvarium, eller hvad det nu kan være. Storcentre kommer til at spille en større rolle i den fysiske butikshandel. De kan nemlig lave aktiviteter, der trækker folk til, skøjtebane, modeshows osv.
Den store udfordring for den fysiske butik er omkostningerne. I dag koster det at bygge en webshop kun en femtedel af, hvad det gjorde for fem år siden. Når man først har investeret i en webshop, er der markant lavere omkostninger til personale osv. Efterhånden som logistik og distribution bliver bedre, vil vi se flere webshopper. Personalet i de fysiske butikker bliver jo dyrere, og det bliver billigere at drive webshop.
De første fysiske butikker, der ryger, er dem, der ikke kan give en merværdi. Boghandlere for eksempel. En bog af Klaus Rifbjerg er jo bare en bog af Klaus Rifbjerg. Alt, der kan laves til digitale produkter, musik, film, bøger, osv., er allerede færdige, medmindre de kan lave en oplevelse ud af det. Bankerne og ejendomsmæglerne forsvinder også fra gadebilledet. Det bliver svært at drive butik uden for butikscentre. Tre-fire små og uafhængige butikker, der ligger samlet et sted, får det ufatteligt svært, fordi omkostningerne til markedsføring og personale ikke hænger sammen med indtjeningen. Krisen har lært danskerne at handle på nettet. Detailhandlerne skal ikke sidde og vente på, at danskerne kommer tilbage, når krisen er slut. Det, der er tabt, er tabt.
En anden stor udfordring for danske virksomheder er, at en stor del af e-handlen bliver lagt i udlandet. Oftest kan det gøres billigere at købe via for eksempel en tysk webshop, der kan købe et meget større antal ad gangen og er oppe på en helt anden scale end danske firmaer og dermed få langt lavere indkøbspriser og billigere distribution, hvormed varen bliver billigere for kunderne. Danskerne køber mere og mere på nettet i udlandet. Mange forbrugere går ned og kigger på varen i en fysisk butik og køber dem online.
Hvis man ikke gør en enorm indsats for at have en onlinetilstedeværelse og gør noget for at binde e-handel og offlineting sammen, så er man simpelthen irrelevant. Det vil også presse de fysiske butikker, at Post Danmark vil blive presset af konkurrenter til at levere samme dag. Amazon og eBay er begyndt at have levering samme dag. Inden for 5-10 år bestiller man om formiddagen og får leveret om eftermiddagen.
Men den helt store ting bliver, at forbrugere køber mere over mobilen. Det er allerede eksploderet. Jeg har lige talt med en mand, der sælger kosmetik, kun via mobil. Han begyndte sidste efterår og har i år omsat for 27 millioner. Det performer bare tre gange så godt, hvis man konverterer sitet til mobil. De få webshopper, der konverterer hele flowet, og gør det rigtigt, omsætter røven ud af bukserne på mobil. Hvis du ikke har en mobiloptimeret webshop, går du glip af i hvert fald 25 procent af din omsætning.
Martin Thorborg er forfatter til bogen ’ePusher’. ”En bog til e-købmanden, som vil tjene flere penge og spare sig selv for mange problemer og ærgrelser.”